P4’s sommarprogram tillbaka – sänds från Jönköping
Sveriges Radio har dragit igång årets upplaga av Sommartid i P4. Programmet sänds från Jönköping och ska under åtta sommarveckor spegla sommaren runt om i landet.
I dag hade Sommartid i P4 premiär för säsongen. Programmet sänds vardagar mellan 10.03 och 13.00 i P4 och görs även i år från en studio i Jönköping.
Satsningen återkommer efter fjolårets premiärsäsong, då programmet enligt Sveriges Radio hade i genomsnitt 1,4 miljoner lyssnare per dag. Därmed fortsätter P4 att använda sommaren för ett mer sammanhållet nationellt dagprogram, samtidigt som innehållet bygger på närvaro från hela landet.
Programledare är Malte Nordlöf och Sofie Carme från P4 Jönköping samt Carolina Bladh från P4 Skaraborg. Även om studion finns i Jönköping ska programmet ha en tydlig rikstäckande prägel. Varje dag medverkar reportrar från olika P4-stationer ute i landet.
Upplägget innebär att P4 under sommaren får ett gemensamt förmiddagsprogram som skiljer sig från kanalens vanliga lokala vardagsstruktur. I stället för att varje P4-kanal fyller hela förmiddagen lokalt samlas lyssnarna kring ett nationellt program, men med lokala nedslag och sommarreportage från olika delar av Sverige.
Årets säsong pågår till den 14 augusti. Premiären kommer samtidigt som Sveriges Radios klassiska sommarsäsong i P1 redan är igång. Sommar i P1 startade på midsommardagen och dagens sommarvärd är Rysslandsexperten Martin Kragh.
För Jönköping innebär satsningen att staden ännu en gång blir nav för ett rikstäckande radioprogram under sommaren. Samtidigt visar upplägget hur P4 fortsätter att kombinera sin lokala profil med större nationella programsatsningar under perioder då lyssnarnas vardagsrutiner förändras.